Vectrix is back !

Stacks Image 17929
De VECTRIX VX-1 elektrische maxi-scooter is terug verkrijgbaar.

De legendarische VX1 is terug tot leven gebracht door een firma met ex-Vectrix werknemers in het Poolse Wroclaw, waar vroeger al de productie voor Europa plaatsvond toen het bedrijf nog in Amerikaanse handen was.

De VX1 biedt alle gekende voordelen van een klassieke motorfiets maar dan zonder het lawaai, vervuiling, duur onderhoud, oliewissels en kostelijke ritjes naar de benzinestations. Vectrix is ontwikkeld om een eco-vriendelijk en krachtig alternatief te bieden voor woon-werk verkeer.

De VX1 wordt ingeschreven als een 125cc motorvoertuig. Als u beschikt over een autorijbewijs (2 j) is een motorrijbewijs niet vereist.

In oorspong ontstaan in de USA is het concept doorontwikkeld in Europa. Dat merk je o.m. aan het opvallend aantal Europese componenten in het rijwielgedeelte:

• voorvork van MARZOCCHI
• wielen van GRIMECA
• schokdempers van SACHS
• remmen van BREMBO

De motor is geïntegreerd in het achterwiel, wat maakt dat er geen afzonderlijke eindaandrijving wordt gebruikt (geen ketting, geen riem, geen cardan, ...).
Lithium batterijen zorgen voor de energieopslag. Zij zorgen voor een bronspanning van 125 VDC.
De motor is een borstelloze EC gelijkstroommotor met een continue beschikbaar vermogen van 3,8 kW en een piekvermogen van 21 kW. Het voertuig vertoont alle kenmerken van een hoogkwalitatief product, zowel naar ontwerp als naar uitvoering.

De VECTRIX beschikt over een remenergie-recuperatiesysteem. Dat wil zeggen dat men bij het afremmen op de motor (via het ‘gashandel‘) deze afremenergie grotendeels gaat terugvoeren naar de batterijen. Dit remrecuperatiesysteem houdt in dat men bij netjes rijden, de conventionele remmen amper gaat aanspreken. Hierdoor zullen de remblokken een ongewoon lange levensduur kennen.

Stacks Image 17935

Vectrix VX-1 specificaties
Prestaties
Maximum snelheid
110 km/u (begrensd)
Gepatenteerd regeneratie systeem
Afremmen op de motor via gashendel, waarbij opgewekte energie opgeslagen wordt. (DAaRT)
Mogelijkheid tot langzaam achteruit rijden
Bereik
80 tot meer dan 230 km afhankelijk van batterijkeuze en rijstijl.
Acceleratie
0-80 km/u in 6,8s
0-50 km/u in 3,6s
Technische componenten
Remsysteem
Brembo remschijven met dubbelzuiger remklauwen voor en achter
Banden
Pirelli GTS23 120/70R14 (v)
Pirelli GTS24 140/60R13 (a)
Velgen
Lichtmetalen Grimeca velgen
Voorvork
Marzocchi
Vering
Qua veervoorspanning instelbare Sachs stereovering
Frame
Lichtgewicht alu frame
Batterijen
Type
Lithium Ijzer Fosfaat (LiFePo4)
Capaciteit
Li-ion 40 Ah (5,4 kWh) - Li 60 Ah (8.0 kWh) - Li 80 Ah (10,7 kWh) -
Li-ion 100 Ah (13.3 kWh)
Lader
1,5 kW geïntegreerde lader
Oplaadtijd
2,5u (80%) Li of Li+ 4u (80%)
Geschatte levensduur
1600 cycli
Motor en versnellingsbak
Motortype
Borstelloze gelijkstroommotor gemonteerd in achterwiel
Vermogen
11 kW aan 3000 rpm
Trekkracht
65 Nm maximale trekkracht
23 Nm continu trekkracht
Versnellingsbak
Coaxiaal in het achterwiel geïntegreerd
Elektronica
Controller
Digitaal elektronisch controle en motoraandrijfsysteem
Instrumentenbord
Centraal analoog display toont snelheid, laadtoestand batterijen, range en systeemstatus
Communicatie
CAN systeem  diagnose en communicatie via laptop
Afmetingen en gewichten
Gewicht
180 kg tot 206 kg afhank accu
Wielbasis
1.520 mm
Zithoogte
780 mm
Laadruimte
Onder zit: 40 liter
 
Handschoenvakje: 6 liter
 
Topcase: 47 liter
Laadvermogen
2 passagiers
Diverse
Emissies
Luchtvervuiling: nvt
CO2: nvt
Geluid: verwaarloosbaar
Waarborg
24 maand - batterij in optie + 1 jaar
Prijs
VX1 Li-ion Amita 40 Ah
€ 8.300,- inc BTW

VX1 Li-ion Leaf 60 Ah € 9.350,- inc BTW

VX1 Li-ion Amita 60 Ah € 9.500,- inc BTW

VX1 Li-ion Amita 80 Ah € 11.250,- inc BTW

VX1 Li-ion Amita 100 Ah € 12.880,- inc BTW

Steunmaatregel van de overheid voor particulieren. Fiscale aftrek: 15% kan in mindering worden gebracht, tot maximum €2.770 (geïndexeerd) voor motorfiets of driewieler, en heeft dus effect op een kostprijs tot €18.467. - extra voorwaarden: minimaal plaats voor 2 personen en rijbewijsplichtig. De VX1 komt dus perfect in aanmerking.