Vectrix is back !
De VECTRIX VX-1 elektrische maxi-scooter is terug verkrijgbaar.
De legendarische VX1 is terug tot leven gebracht door een firma met ex-Vectrix werknemers in het Poolse Wroclaw, waar vroeger al de productie voor Europa plaatsvond toen het bedrijf nog in Amerikaanse handen was.
De VX1 biedt alle gekende voordelen van een klassieke motorfiets maar dan zonder het lawaai, vervuiling, duur onderhoud, oliewissels en kostelijke ritjes naar de benzinestations. Vectrix is ontwikkeld om een eco-vriendelijk en krachtig alternatief te bieden voor woon-werk verkeer.
De VX1 wordt ingeschreven als een 125cc motorvoertuig. Als u beschikt over een autorijbewijs (2 j) is een motorrijbewijs niet vereist.
In oorspong ontstaan in de USA is het concept doorontwikkeld in Europa. Dat merk je o.m. aan het opvallend aantal Europese componenten in het rijwielgedeelte:
• voorvork van MARZOCCHI
• wielen van GRIMECA
• schokdempers van SACHS
• remmen van BREMBO
De motor is geïntegreerd in het achterwiel, wat maakt dat er geen afzonderlijke eindaandrijving wordt gebruikt (geen ketting, geen riem, geen cardan, ...).
Lithium batterijen zorgen voor de energieopslag. Zij zorgen voor een bronspanning van 125 VDC.
De motor is een borstelloze EC gelijkstroommotor met een continue beschikbaar vermogen van 3,8 kW en een piekvermogen van 21 kW. Het voertuig vertoont alle kenmerken van een hoogkwalitatief product, zowel naar ontwerp als naar uitvoering.
De VECTRIX beschikt over een remenergie-recuperatiesysteem. Dat wil zeggen dat men bij het afremmen op de motor (via het ‘gashandel‘) deze afremenergie grotendeels gaat terugvoeren naar de batterijen. Dit remrecuperatiesysteem houdt in dat men bij netjes rijden, de conventionele remmen amper gaat aanspreken. Hierdoor zullen de remblokken een ongewoon lange levensduur kennen.
De legendarische VX1 is terug tot leven gebracht door een firma met ex-Vectrix werknemers in het Poolse Wroclaw, waar vroeger al de productie voor Europa plaatsvond toen het bedrijf nog in Amerikaanse handen was.
De VX1 biedt alle gekende voordelen van een klassieke motorfiets maar dan zonder het lawaai, vervuiling, duur onderhoud, oliewissels en kostelijke ritjes naar de benzinestations. Vectrix is ontwikkeld om een eco-vriendelijk en krachtig alternatief te bieden voor woon-werk verkeer.
De VX1 wordt ingeschreven als een 125cc motorvoertuig. Als u beschikt over een autorijbewijs (2 j) is een motorrijbewijs niet vereist.
In oorspong ontstaan in de USA is het concept doorontwikkeld in Europa. Dat merk je o.m. aan het opvallend aantal Europese componenten in het rijwielgedeelte:
• voorvork van MARZOCCHI
• wielen van GRIMECA
• schokdempers van SACHS
• remmen van BREMBO
De motor is geïntegreerd in het achterwiel, wat maakt dat er geen afzonderlijke eindaandrijving wordt gebruikt (geen ketting, geen riem, geen cardan, ...).
Lithium batterijen zorgen voor de energieopslag. Zij zorgen voor een bronspanning van 125 VDC.
De motor is een borstelloze EC gelijkstroommotor met een continue beschikbaar vermogen van 3,8 kW en een piekvermogen van 21 kW. Het voertuig vertoont alle kenmerken van een hoogkwalitatief product, zowel naar ontwerp als naar uitvoering.
De VECTRIX beschikt over een remenergie-recuperatiesysteem. Dat wil zeggen dat men bij het afremmen op de motor (via het ‘gashandel‘) deze afremenergie grotendeels gaat terugvoeren naar de batterijen. Dit remrecuperatiesysteem houdt in dat men bij netjes rijden, de conventionele remmen amper gaat aanspreken. Hierdoor zullen de remblokken een ongewoon lange levensduur kennen.
Vectrix VX-1 specificaties |
||
Prestaties
|
Maximum snelheid
|
110 km/u (begrensd)
|
Gepatenteerd
regeneratie systeem
|
Afremmen op de
motor via gashendel,
waarbij opgewekte energie opgeslagen wordt. (DAaRT)
Mogelijkheid tot langzaam achteruit
rijden
|
|
Bereik
|
80 tot meer dan 230 km afhankelijk van
batterijkeuze en rijstijl.
|
|
Acceleratie
|
0-80 km/u in 6,8s
0-50 km/u in 3,6s
|
|
Technische componenten
|
Remsysteem
|
Brembo remschijven met dubbelzuiger
remklauwen voor en achter
|
Banden
|
Pirelli GTS23 120/70R14 (v)
Pirelli GTS24 140/60R13 (a)
|
|
Velgen
|
Lichtmetalen Grimeca velgen
|
|
Voorvork
|
Marzocchi
|
|
Vering
|
Qua veervoorspanning instelbare Sachs
stereovering
|
|
Frame
|
Lichtgewicht alu frame
|
|
Batterijen
|
Type
|
Lithium Ijzer Fosfaat (LiFePo4)
|
Capaciteit
|
Li-ion 40 Ah (5,4 kWh) - Li 60 Ah (8.0
kWh) - Li 80 Ah (10,7 kWh) -
Li-ion 100 Ah (13.3 kWh) |
|
Lader
|
1,5 kW geïntegreerde lader
|
|
Oplaadtijd
|
2,5u (80%) Li of Li+ 4u (80%)
|
|
Geschatte levensduur
|
1600 cycli
|
|
Motor en versnellingsbak
|
Motortype
|
Borstelloze gelijkstroommotor
gemonteerd in achterwiel
|
Vermogen
|
11 kW aan 3000 rpm
|
|
Trekkracht
|
65 Nm maximale trekkracht
23 Nm continu trekkracht
|
|
Versnellingsbak
|
Coaxiaal in het achterwiel geïntegreerd
|
|
Elektronica
|
Controller
|
Digitaal elektronisch controle en
motoraandrijfsysteem
|
Instrumentenbord
|
Centraal analoog display toont
snelheid, laadtoestand
batterijen, range en systeemstatus
|
|
Communicatie
|
CAN systeem diagnose en communicatie
via laptop
|
|
Afmetingen en gewichten
|
Gewicht
|
180 kg tot 206 kg afhank accu
|
Wielbasis
|
1.520 mm
|
|
Zithoogte
|
780 mm
|
|
Laadruimte
|
Onder zit: 40 liter
|
|
|
Handschoenvakje: 6 liter
|
|
|
Topcase: 47 liter
|
|
Laadvermogen
|
2 passagiers
|
|
Diverse
|
Emissies
|
Luchtvervuiling: nvt
CO2: nvt
Geluid: verwaarloosbaar
|
Waarborg
|
24 maand - batterij in optie + 1 jaar
|
|
Prijs
|
VX1
Li-ion Amita 40 Ah |
€ 8.300,- inc BTW |
VX1 Li-ion Leaf 60 Ah | € 9.350,- inc BTW | |
VX1 Li-ion Amita 60 Ah | € 9.500,- inc BTW | |
VX1 Li-ion Amita 80 Ah | € 11.250,- inc BTW | |
VX1 Li-ion Amita 100 Ah | € 12.880,- inc BTW | |
Steunmaatregel van de overheid voor particulieren. Fiscale aftrek: 15% kan in mindering worden gebracht, tot maximum €2.770 (geïndexeerd) voor motorfiets of driewieler, en heeft dus effect op een kostprijs tot €18.467. - extra voorwaarden: minimaal plaats voor 2 personen en rijbewijsplichtig. De VX1 komt dus perfect in aanmerking. |